Zin-in-werk gesprekken
Een Zin-in- werk gesprek is een coachgesprek voor medewerkers en kan bijdragen aan het verbeteren van de duurzame inzetbaarheid van mensen in een organisatie.
Ziekmeldingen voorkomen
Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van alle ziekmeldingen niets te maken heeft met medische / fysieke problemen. Blijkbaar zijn andere, niet- medische zaken minstens zo belangrijk. Als medische problemen niet werkgerelateerd zijn, heb je daar als werkgever geen invloed op. Je kunt niet altijd voorkomen dat mensen uitvallen en zich ziek melden. Niet altijd. Maar minstens zo vaak kun je dat dus wel.
Energiek en productief
In al die situaties waarin medewerkers door andere oorzaken uitvallen, kan aandacht en zelfonderzoek voor een belangrijk deel bijdragen aan duurzame inzetbaarheid. Medewerkers worden en blijven daardoor energiek en productief. Het is dan ook geen toeval dat op 14 april in Brussel de Europese campagne over duurzame inzetbaarheid word gelanceerd.
Wat kun je als werkgever doen?
Mensen die ‘zin in werk’ hebben, hebben meer plezier in hun werk. En mensen die veel plezier in hun werk hebben, zetten zich optimaal in en presteren zo op de toppen van hun kunnen.
Een of twee keer per jaar een zin-in-werk gesprek kan al voldoende zijn. Om te zorgen dat de energie blijft stromen. Om te voorkomen dat mensen opgebrand raken. De medewerker bepaalt zelf waarvoor het zin-in-werk gesprek wordt ingezet. Bijvoorbeeld:
- Goed samenwerken, goed communiceren
- Eerlijke feedback geven
- Voorkomen van pesten op de werkvloer
- Stimuleren van de balans werk-privé
- Stimuleren van speelsheid, creativiteit en humor
- Initiatief en verantwoordelijkheid nemen
- Handiger inrichten van werkprocessen
- Intrinsieke motivatie (her)ontdekken
- Timemanagement
- Omgaan met hoge werkdruk
- Voorkomen van burn-out
- Persoonlijke ontwikkeling en scholing
- Voldoening halen uit je werk
- Etc.
Bij structureel inzetten van de gesprekken zal het zin-in-werk gehalte in de organisatie met de jaren toenemen en zo in de genen van het bedrijf gaan zitten. Daarmee is een zin-in-werk gesprek een relatief eenvoudige en voordelige manier om de organisatie als geheel naar een hoger niveau te tillen.