Ik ben geregistreerd als spelbegeleider voor het Grote Interactiespel kinderdagverblijven. Het spel is ontwikkeld door Marleen Kerstens en geeft op een speelse, praktische manier handen en voeten aan de 6 interactievaardigheden die voor de kinderopvang het belangrijkste zijn: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen, structureren en leiding geven, stimuleren van ontwikkeling en begeleiden van interacties tussen kinderen. Aan de hand van een rijke verzameling praktijkvoorbeelden met bijbehorende stellingen en vragen leren de medewerkers steeds beter te communiceren vanuit de verschillende interactievaardigheden. Zij worden zich bewust van hun eigen voorkeurstijl en van de dominante stijl binnen het team. Tegelijkertijd krijgen ze grip op de pedagogische vaardigheden die ze nog minder vaak inzetten.

Spelvarianten.

Het spel kan worden ingezet op de manier die het beste aansluit bij de actuele situatie van een team. Je kunt hierbij denken aan:

  • Workshop voor kleine en grote groepen, bijv. tijdens een thema-avond of als onderdeel van een studiedag.
  • Team- of thema-overleg voor teams die Oog voor Interactie of Tink gevolgd hebben; het spel zorgt voor verdieping en versterking van de 6 interactievaardigheden.
  • Een thema-deel tijdens teamvergaderingen waarin extra wordt geoefend met één door het team zelfgekozen interactievaardigheid, inclusief instructie voor de leidinggevende voor oefeningen met- , aandacht voor en beklijven van de gekozen interactievaardigheid in de periode na afloop van de bijeenkomst.
  • Een thema-deel tijdens een teamvergadering waarin een of meer specifieke praktijksituaties aan de orde komen, bijvoorbeeld gevoelens van kinderen, conflicten of zelfstandigheid. Er wordt dan een selectie van de spelkaarten met de praktijksituaties gebruikt.
  • Intervisiebijeenkomsten voor groepen van 5 tot 8 deelnemers, waarin per bijeenkomst een interactievaardigheid naar keuze centraal staat.

Coachen van leidinggevenden

  • Leidinggevenden kunnen (elementen uit) het spel inpassen bij jaargesprekken, coachgesprekken en in nieuwe of bestaande medewerker-volgsystemen. Tijdens een of meer coachgesprekken leert de leidinggevende op welke manier de interactievaardigheden, m.b.v. het spel, geïntegreerd kunnen worden in de begeleiding van medewerkers.

© Copyright 2017 - Bureau Ans Vermeulen - Fotografie: Jan Snel - Website: Paula Vermeulen
WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien